ZaRohem.cz Pražské metro Test osobnosti CowParade 2004 Praha MHD v ČR
Blog ZaRohem 1.PCRevue.cz Vinárna Na roli (Petřvald) Restaurace Třebovická role kapela Terra Ignota

Reklama
Hlavní stránka
Aktuality
Software
Internet
Hardware
Seriály
Viry
Tipy a triky
Download
Konference
Napište nám
Reklama
Učte se jazyky z pohodlí domova! Naše jazykové kurzy online jsou vám k dispozici kdykoli a kdekoli.
Reklama
 
Reklama
Doporučujeme: Jazyková škola Domluvím se, Ostrava nabízí individuální, skupinové i firemní jazykové kurzy.
15. květen 2002 - Aktuality - Kateřina Pelánová a Karel Kilián ml.

Internetová vs. "neinternetová" žurnalistika: Kdo zvítězí?! (3./4)

Má internetová žurnalistika proti té "neinternetové" nějaké výhody? Určitě ano - zejména může vynikat minimálním časem potřebným od získání informace novinářem v terénu k jejímu dopravení ke čtenáři. To ostatně ukázalo již několikrát zpravodajství iDnes například při leteckém ataku na budovy WTC nebo při demonstracích proti zasedání MMF v Praze, kdy mohli čtenáři sledovat veškeré dění prakticky v přímém přenosu. Výhod je samozřejmě více, stejně tak jako existují i nevýhody. Dá se ale předpokládat, že možná již v brzké budoucnosti srovnají obě "větve" krok a budou se vzájemně doplňovat a podporovat. Stejně tak, jako je patrný vývoj internetových periodik je znatelný posun zájmu i ze strany čtenářů. Například nástup přenosných zařízení, díky kterým je možné dostat se k nejžhavějším zprávám kdekoli a kdykoli, interaktivita internetových médií a mnoho dalších faktorů naznačuje, že budoucnost může vypadat zcela jinak, než dnes.

Na to, jaké jsou hlavní výhody internetové novinařiny a na maličko věšteckou otázku, zda internetová média vytlačí ta "klasická" jsme se zeptali čtrnácti českých novinářů.

Marek Antoš
(Lupa.cz)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Okamžitá zpětná vazba ze strany čtenářů a jejich zapojení do diskuse, větší nezávislost, možnost rychlé reakce.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

Ne. Všechna média mají svůj prostor.

Daniel Dočekal
(Český Telecom, a.s., ředitel Internet Content Group)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Bezprostřednost, interaktivita a volnost. A nelze zapomenout i na "archivační" schopnost - prostě ty věci na tom Internetu nějak pořád jsou. Dostupné, vyhledatelné, použitelné.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

Vytlačit? Těžko. Papír se prostě nedá tak snadno nahradit. Číst si na záchodě iPaq je sice fajn, ale papír má vždy něco do sebe.

Zuzana Fenclová
(šéfredaktorka KudyKam)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Okamžité reakce čtenářů a rychlost, s jakou může článek vyjít. Snadná komunikace s redakcí a méně formální atmosféra než u neinternetové žurnalistiky.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

Myslím si, že oba typy budou existovat vedle sebe. Rozhodně tedy do té doby, než se počítači začnou vybavovat i záchodky :)

Jiří Hlavenka
(předseda představenstva společnosti Computer Press)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Rychlost, interaktivita a diskuse.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

Žurnalistika je jen jedna, a pokud se už má dělit, tak na dobrou a špatnou... Pokud měla otázka znít, zda internetová média vytlačí ta neinternetová, tak možná ano, ale za velmi dlouhý čas - desítky a desítky let.

Tomáš Holčík
(šéfredaktor Živě.cz)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Rychlá zpětná vazba.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

Nejde o vzájemné přetlačování, ale o vzájemnou koexistenci. Jsou oblasti, kde aktivitu převzala už dávno internetová žurnalistika (rychlé zpravodajství), stejně tak jsou oblasti, kde papír bude pořád papírem (bohatě ilustrované materiály, delší analýzy).

Karel Kilián ml.
(šéfredaktor 1. PC Revue.cz)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Jak pro jaký projekt. Hodně mi vyhovuje, že mohu psát kdy chci, jak chci a o čem chci. A také mě nikdo neomezuje v počtu znaků, které mám napsat :). Za zásadní výhodou pak považuji rychlost, s jakou jsou získané informace prezentované dále. To, co by se v papírovém médiu dostalo "ven" nejdříve druhý den, častěji pak za několik týdnů, se může na Internetu objevit hned. Dalším "plusem" je pak možnost zpětné odezvy a v případě přítomnosti diskuzních fór i komunikace se čtenáři, která leckdy přinese další informace doplňující článek po obsahové i názorové stránce.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

No, asi můj názor bude znít jako názor skalního zastánce Internetu... ...ale je mi občas líto lidí, kteří si kupují papírové noviny aby si přečetli to, co na Internetu bylo už včera. Moc se těším na dobu, kdy budu cestovat metrem a "prolistovávat" si aktuální zprávy na nějakém tenoučkém a lehkém zařízení, přičemž ty zprávy budou staré jen pár minut. Papírová periodika mají dnes několik výhod - například mohou obsahovat více grafiky, ale toto omezení padne až bude Internet běhat po rychlejších spojeních. Noviny si můžete vzít třeba do vany (nebo na další podobná místa :) ), což s počítačem provedete asi těžko - právě zde vidím další výhodu přenosných zařízení komunikujících s Internetem. Takto bych mohl pokračovat dále... ...ale konečně odpovím na otázku: za pár (desítek?) let asi nebudou mít papírová periodika místo na trhu a budou nahrazena (placenými?) tituly šířenými skrze Internet či jiným podobným způsobem. O tomto mě přesvědčuje například fakt, že mnoho původně jen "papírových" médií má dnes i webové zpravodajství právě z důvodu, aby mohli dát k dispozici ty nejčerstvější informace. To se jim na papíře nikdy nepodaří.

Marek Kocan
(šéfredaktor DBSvet.cz)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Rozhodně aktuálnost, užší kontakt s čtenáři a větší možnosti v poskytování služeb s přidanou hodnotou - například Databázový svět poskytuje registrovaným čtenářům pravidelná školení.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

Abych řekl pravdu - nevím. Myslím si, že otázka zní podobně jako v případě klasických knih a elektronických publikací. Bude záležet na dalším vývoji, spíše ale budou tyto dvě formy vedle sebe dále existovat a mnohdy také spolupracovat.

Martin Kopta
(Computer Press)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Psaní pro Internet je výhodnější v tom, že vám toho více projde... Ale vy se mě určitě ptáte na něco jiného. Internet přináší do novinařiny bezprostřednost a interaktivitu. Na Internetu se také nejvíc spojuje zábava a informace -- v TV3 tomu říkali infozábava podle anglického infotainment. Internet má také blíže ke kooperaci, zpětné vazbě od čtenářů a spolupráci čtenářů na směřování serveru, který si oblíbili. Ale když odhlédneme od zpravodajství a podíváme se na média jako celek, uvidíme, že právě tyhle vlastnosti začínají využívat i noviny nebo televize. Zatímco dříve jste mohli v přímých telefonických vstupech promlouvat jen do rozhlasu, tak nyní můžete pomocí mobilů a Internetu ovlivňovat dění i v televizi (například v soutěžích jako je Gladiátor), noviny využívají více anket a mediální svět se vzájemně propojuje, takže se výhody a nevýhody jednotlivých komunikačních kanálů prolínají. Podívejte se třeba na Mafru: vydává dva tištěné deníky (MF Dnes a Lidové noviny), k nim vybudovala internetové servery, disponuje televizními studii TVD a určitě se pokusí získat i rozhlasovou stanici.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

Vlastně už jsem na to odpověděl při předchozí otázce. Myslím, že neexistuje internetová a neinternetová žurnalistika. Každý komunikační kanál vyžaduje jiný přístup, ale všechno směřuje ke sbližování médií.

Miroslav Kučera
(MobilMedia)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Těch výhod internetové žurnalistiky je určitě mnoho. Na Internetu se můžete rozepsat (pokud ovšem máte o čem), doplnit libovolné množství ilustračních obrázků, odkázat se na jiné zdroje. V papírovém médiu jste omezení rozsahem. Internetová žurnalistika má také tu velkou výhodu, že není třeba čekat na další termín vydání. Prostě článek hned vydáte, jak nejrychleji můžete, nebo to udělá konkurence na svém webu rychleji - viz. třeba útok teroristů na USA. Nebýt Internetu, dozvěděl bych se to až ve večerních zprávách (CNN jsem tehdy ještě neměl), anebo až druhý den ve svém oblíbeném deníku. Takto jsem získával informace v podstatě s několikaminutovým zpožděním.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

Otázkou je, co se myslí internetovou a neinternetovou žurnalistikou. Předpokládám, že máš na mysli formu publikování. Dnes jsou obě oblasti velmi provázány, informace z internetových deníků se objevují v papírových médiích a naopak. Odpověd na tvoji otázku ale zní ano, neptáme se, jestli se to stane, ale kdy se to stane. Internetové publikování má totiž všechny výhody klasického publikování, přičemž je mnohem rychlejší a interaktivnější. Nevýhodou internetového publikování je to, že informace na webu nejsou zatím dostupné každému. Svou roli hraje drahé připojení na internet, drahé vybavení (počítač). Kolik občanů ČR má doma přístup k internetu a využívají jej stejně rutinně jako televizi či tisk? Moc jich není. Ale změní se to, stejně jako do našich životů nasála například televize, o tom není pochyb.

Ondřej Neff
(Neviditelný pes)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Za současného stavu mají - myslím - největší význam specializovaná média. Instantní astronomické noviny, například - copak by mohl být tištěný deník o astronomii?

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

Nepředpokládám. Není k tomu důvod. S technickým pokrokem bude internet splývat s televizí a dost možná i s tiskem. Podstata spočívá v interaktivitě, a tu dokáže využívat jen určitý segment populace. Většinový konzument je pasivní a interakce ho obtěžuje. Proto se domnívám, že internet zůstane v jistém smyslu doménou elity v tom smyslu pojmu "elita", že jde o lidi volící svou cestu.

Kateřina Pelánová
(1. PC Revue.cz)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Za největší výhodu bych rozhodně uvedla její rychlost a přístupnost k informacím. Napíšu článek a v tu chvíli už může být přístupný pro tisíce čtenářů. Horké novinky jsou ihned k dispozici, zatímco v běžných médiích mají vždy určité zpoždění. Minimálně si musíte počkat na večerní zprávy a nebo ranní noviny. Další nespornou výhodou je možnost specializace nejrůznějších periodik. Náklady jsou v podstatě minimální a daná cílová skupina si svůj magazín najde a možná mu dá i přednost v této podobě, než platit podstatně dražší cenu tištěného časopisu, která by vyplývala z jeho malého nákladu.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

Ne, vytlačit ji nemůže. Žurnalistika nejsou jen noviny ale třeba i rádia a televize... masmédia obecně. Proto je klidně možné, že se televize i rádio bude přenášet třeba jen přes internet, ovšem práce jako taková zůstane stejná. Pořád bude zapotřebí kamery a mikrofonu.

Ale co se týče větší rozšířenosti té internetové žurnalistiky: Situace se v první řadě odvíjí od rozšířenosti internetu jako takového, zlevnění či vůbec zrušení poplatků za připojení a zkvalitnění přenosu dat, pak teprve mohou nastat debaty o vytlačení například tištěných titulů.

Ivan Straka
(Softwarové noviny)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Rychlejší "vydání", možnost reagování, byť se sporným přínosem.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

Protože je to prakticky jedna a tatáž žurnalistika, nebude vytlačena nikdy. Jen se změní v závislosti na technických podmínkách a možnostech. Co by ji zahubilo, je personalizace novin, kdy čtenář dostává jen typ předem vybraných zpráv, takže se uzavře do své skořápky vnímání. Pak je ovšem na novinářích, aby lstivě předstírali, že píšou o sportu, a přitom to bude o kultuře, že píšou o hercích, ale bude to o politice a podobně.

Marek Šalanda
(šéfredaktor Interval.cz)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

První jsou náklady. Ty jsou daleko nižší, než má papírové médium. Jste daleko nezávislejší a volnější.

Druhou hlavní výhodou je odezva. Je přímá a okamžitá - diskuse pod články jsou často daleko lepší, než samotný článek.

Třetí, ale již méně výraznou, je menší stres - pokud vyjde článek s nějakou drobnou chybou, můžete ji opravit. V tisku to už nejde.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

V blízké budoucnosti určitě ne. Lidé chtějí držet něco v ruce, sednout si do autobusu nebo do křesla a číst si, listovat. Jednoho dne ale přijde někdo, kdo přinese materiál podobný papíru - časopis nebo noviny, kterými můžete listovat, ale na stránkách se každý den objeví aktuální číslo stažené přes nějakou síť - třeba Internet. Podobné pokusy již existují. A v tuhle budoucnost věřím.

Jan Wagner
(Svět Namodro)

Jaké jsou podle Vás hlavní výhody internetové žurnalistiky?

Výhodou internetových médií obecně je odstranění kapitálové bariéry pro vstup na mediální trh. U deníků a magazínů jsme si na to již zvykli, u rádií vlastně už taky a u televize nás to teprve čeká. A to teprve bude šlupka... Samozřejmě to souvisí s řadou společenských změn, ale já nejsem ani prognostik, ani politolog.

Domníváte se že by Internetová žurnalistika mohla v budoucnosti vytlačit tu "neinternetovou"?

Nemám potřebu internetovou žurnalistiku tak ostře vymezovat. Moje praxe nebo i praxe velkých mediálních společností spíše ukazují na fúzi.

Další díly tohoto článku:

Reklama
 
 
Aktuální články:
Reklama
Zde může být vaše reklama. Stačí napsat na kilian.karel@gmail.com
 
 
Reklama
 
© 1.PC Revue.cz - všechna práva vyhrazena
ISSN: 1213-080X
© Karel Kilián ml.
Zásady ochrany osobních údajů
Reklama